Los Blonder
Biography
Frank y sus Inquietos is a little-commented Venezuelan treasure in our time, an amazing, almost unknown jewel of Venezuelan hard salsa, treasured with zeal by music lovers of all times. This group is evidence of the musical communion of the young Caracas of the late sixties with the sounds of the Caribbean in their nascent marriage with urban aggressiveness. As a result of these meetings of “friends who played instruments” such as congas, bongos, piano, timbales and their fiery discharges on the top floor of Block 3 of La Silsa, a building located in this humble and highly populated Caracas popular area, the repertoire of songs by the homonym Frank y sus Inquietos (1969), with an exquisite imagination and brimming with vitality, authentic vocals and choirs, overwhelming percussion, strong bass and fierce piano conducted by Frank González.
Phidias Danilo Escalona, godfather of salsa, on whose radio program “La hora de la salsa” Frank and his Inquietos passed as guests once said that “when things are done with immense affection and carry the message that Latin music contains in themselves, they tend to be done well ”, without a doubt, that Frank album more than fulfilled it. Thanks to his time on the radio in the Escalona program, Frank y sus Inquietos were also invited by Gilberto Correa to his television program “Ritmo y Juventud” where they begin to play every Sunday. The impact of Frank and his Restless was so positive that they become regular guests at various celebrations throughout the city. Later, Frank would decide to continue in another musical project, this time familiar, while the album with the Inquietos would never be reissued, until now.
What we can describe as a masterpiece of the “aggressive guaguancó”, is a monument that today is practically immaculate as a virgin beach, that cries out for its rediscovery and that is built with each listening, overwhelming rhythm, arrangements of overwhelming creativity, with distinctive, raw and direct sound and voices extracted from life itself, from taking the pulse of the struggle for life in the concrete jungle.
Frank y sus Inquietos es un tesoro venezolano poco comentado en nuestro tiempo, una alucinante joya casi desconocida de la salsa dura venezolana, atesorada con celo por melómanos de todos los tiempos. Esta agrupación es evidencia de la comunión musical de los jóvenes caraqueños de finales de los sesenta con sonidos del caribe en su naciente matrimonio con la agresividad urbana. Fruto estas reuniones de “amigos que tocaban instrumentos” como las congas, bongos, piano, timbales y sus ardientes descargas en el último piso del Bloque 3 de La Silsa, edificio ubicado en esta humilde y muy poblada zona popular caraqueña, comienza a surgir el repertorio de temas del homónimo Frank y sus Inquietos (1969), de imaginación exquisita y rebosante de vitalidad, coros y voces auténticas, percusión arrolladora, bajos contundentes y piano feroz en la dirección de Frank González.
Phidias Danilo Escalona, padrino de la salsa, por cuyo programa radial “La hora de la salsa” pasaron Frank y sus Inquietos como invitados dijo una vez que “cuando las cosas se hacen con un cariño inmenso y llevan el mensaje que encierra la música latina en sí, tienden a hacerse bien”, sin duda, aquel disco de Frank lo cumplió con creces. Gracias a su paso por la radio en el programa de Escalona, Frank y sus Inquietos también fueron invitados por Gilberto Correa a su programa de televisión “Ritmo y Juventud” donde comienzan a tocar cada domingo. La repercusión de Frank y sus Inquietos fue tan positiva que se convierten en asiduos invitados de distintas celebraciones en toda la ciudad. Más adelante, Frank decidiría continuar en otro proyecto musical, esta vez familiar, mientras que el disco con los Inquietos no sería nunca reeditado, hasta ahora.
La que podemos describir como una obra maestra del “guaguancó agresivo”, es un monumento que hoy día está prácticamente inmaculado como una playa virgen, que clama por su redescubrimiento y que se construye con cada escucha, ritmo avasallante, arreglos de creatividad sobrecogedora, con sonido distintivo, crudo y directo y voces extracto de la vida misma, de tomarle el pulso a la lucha por la vida a la jungla de cemento.